Nasze Godło

Program Akademia Uczniowska

akademia_uczniowska

Wycieczka do Centrum Nauki Kopernik w ramach projektu Akademia Uczniowska

Prezentacja "Symetria osiowa i środkowa w przyrodzie"w ramach projektu Akademia Uczniowska

Program Akademia Uczniowska realizowany jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Partnerami: Międzynarodowym Instytutem Biologii Molekularnej i Komórkowej oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, priorytet III: wysoka jakość systemu oświatowego i wdrażany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Program wprowadza do nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych metody pomagające rozwijać kompetencje kluczowe uczniów. Podczas zajęć lekcyjnych oraz zajęć dodatkowych Szkolnych Kół Naukowych gimnazjaliści planują i przeprowadzają zgodnie z procedurą naukową obserwacje, eksperymenty, gry dydaktyczne oraz projekty zespołowe. Do prowadzenia Szkolnych Kół Naukowych nauczyciele przygotowują się na specjalnie opracowanym w tym celu kursie internetowym oraz szkoleniach stacjonarnych.

Osobą odpowiedzialną za monitoring i raportowanie czyli tzw. koordynatorem projektu jest p. Grażyna Arendt.

Szkolny koordynator zgłasza do końca września uczniów klas pierwszych biorących udział w programie. Na zebraniach rodzice tych uczniów podpisują oświadczenie uczestnika projektu o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz formularz z danymi osobowymi swojego dziecka.

W roku szkolnym 2013/2014 w ramach Projektu Akademia Uczniowska prowadzone są z zajęcia z fizyki.

Podczas zajęć uczniowie w grupach czteroosobowych planują i przeprowadzają, zgodnie z procedurą naukową, obserwacje, eksperymenty i projekty zespołowe, w tym projekty wzajemnego nauczania. Swoją pracę  dokumentują fotograficznie. Zajęcia prowadzi p. Barbara Łebek

ZDJĘCIA

W roku szkolnym 2012/2013 nauczyciel matematyki pani Grażyna Arendt prowadzi w Gimnazjum nr 2 zajęcia Szkolnego Koła Naukowego w ramach projektu Akademia Uczniowska. W zajęciach uczestniczą uczniowie klasy 2b: Olaf Bogus, Daniel Ujma, Mateusz Bieńko, Jan Pabin, Michał Mazur, Aleksandra Siwek, Oskar Hutny, Dominik Pękala, Szymon Piskulak, Maciej Śmieja, Jakub Krakowski, Kacper Zgrzebny, Mateusz Jeleń i Adam Jędryka.

W I semestrze nauczyciel kierował pracą uczniów uczestnicząc w internetowym kursie "Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie". Zostały zrealizowane cztery moduły kursu.

W I module nauczyciel na zajęciach SKN zaprezentował uczniom grę (domino matematyczne z użyciem zamiany jednostek) oraz eksperyment ("Jak sprzedając po pół jajka można sprzedać całe jajka?").

Uczniowie zostali zapoznani z pojęciami: eksperyment, obserwacja, gra dydaktyczna, pytanie problemowe. Poznali różnice między hipotezą a pytaniem badawczym, sprawdzili swoje umiejętności pracy z tekstem rozwiązując test po przeczytaniu rozprawki pod tytułem "Prezenty".

W II module grupa I uczniów przygotowała grę dydaktyczną "Domino - potęgi i pierwiastki", w którą zagrano na zajęciach Koła. Uczestnicy w ciekawy sposób powtórzyli i utrwalili wiadomości i umiejętności związane z potęgami i pierwiastkami.

W III module grupa II przygotowała i przeprowadziła na forum klasy 2b eksperyment pod tytułem "Jak rzucać piłką w gronie dwunastu osób?" Powtórzono w ten interesujący sposób własności wielokątów foremnych i podzielność liczb naturalnych.

Grupa III w IV module przygotowała dla swoich kolegów i koleżanek z klasy sprawdzian z geometrii w formie krzyżówki.

Wszystkie grupy prowadziły systematycznie tzw. dzienniki laboratoryjne, wypełniały karty pracy, dokumentowały swoją pracę poprzez fotografie

i notatki, pomagając w ten sposób nauczycielowi w sporządzaniu okresowych sprawozdań.

Uczniowie chętnie pracowali na zajęciach, prezentowali swoje prace, solidnie przygotowywali się do zajęć.

akUczakUcz1.bmp

1426357

W II semestrze nauczyciel kierował pracą uczniów uczestnicząc w dalszym ciągu w internetowym kursie "Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie". Zostały zrealizowane cztery moduły kursu. Do grona uczestników SKN dołączył Adrian Polaczkiewicz oraz Mateusz Czarnecki z klasy 2b.

W V module nauczyciel przeprowadził zajęcia z pytaniem problemowym "Jaki jest związek między liczbą wyrażającą stosunek pól figur podobnych a skalą podobieństwa?". Uczniowie poznali własności figur podobnych i przypomnieli sobie własności figur przystających.

W VI module grupa I uczniów przygotowała dla całej klasy 2b eksperyment pod nazwą "Ile przekątnych można poprowadzić w graniastosłupie, który ma w podstawie wielokąt o n kątach?". Powtórzono przy tej okazji podstawowe własności graniastosłupów z I klasy.

W VII module grupa II pracowała nad prezentacją multimedialną "Obserwacja symetrii w przyrodzie". Uczniowie wykazali się dużą pomysłowością i umiejętnością konstrukcji prezentacji. Pokaz odbył się przy pomocy tablicy interaktywnej.

W ostatnim, VIII module, grupa III przygotowała dla swoich koleżanek i kolegów sprawdzian z działu "Symetrie" zawierający umiejętnie dobrane zadania otwarte i zamknięte. Na uwagę zasługuje fakt, że uczniowie sami byli autorami tych zadań.

Tak, jak w I semestrze, wszystkie grupy prowadziły systematycznie tzw. dzienniki laboratoryjne, wypełniały karty pracy, dokumentowały swoją pracę poprzez fotografie i notatki, pomagając w ten sposób nauczycielowi w sporządzaniu okresowych sprawozdań.

Uczniowie chętnie pracowali na zajęciach, prezentowali swoje prace, solidnie przygotowywali się do zajęć. Zobacz zdjęcia

 

W roku szkolnym 2011/2012 Gimnazjum nr 2 kontynuuje uczestnictwo w Programie Akademia Uczniowska realizowanym przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej. W programie pracuje obecnie dwóch nauczycieli: p. Henryka Wuczyńska (nauczyciel chemii) i p. Katarzyna Bender (nauczyciel biologii). W programie uczestniczy już 125 uczniów klas pierwszych i drugich.

Od tego roku szkolnego kluczowym elementem komunikacji Szkoły z Akademią Uczniowską jest nowy Panel administracyjny. Dzięki Panelowi Koordynator ma możliwość zgłaszania uczniów do programu, monitorowania zgłoszonych uczniów - ich udział w Szkolnych Kołach Naukowych, zgłaszania wycieczek itp.

W roku szkolnym 2010/2011 w ramach Projektu Akademia Uczniowska zajęcia Szkolnego Koła Naukowego prowadziła p. Henryka Wuczyńska - nauczyciel chemii. Na zajęcia SKN uczęszczało 16 uczniów klas pierwszych. Zajęcia prowadzone były wg materiałów dydaktycznych ze szkolenia on-line "Eksperymentowanie i wzajemna nauczanie". Nauczyciel biologii p. Katarzyna Bender uczestniczyła w kursie internetowym CEO "Jak motywować uczniów do nauki".

W czerwcu 2011r. szkoła otrzymała mikroskop optyczny z wbudowaną kamerą oraz cały zestaw do mikroskopowania zawierający preparaty tkanek roślinnych i zwierzęcych oraz szkiełka podstawowe i nakrywkowe.

Koordynator Programu Grażyna Arendt

 
Nasz Herb
MY W MEDIACH
Wyszukiwarka
Najbliższe wydarzenie

ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO 2017 - 2018

już za:

Cytaty
"Póki jesteśmy młodzi, wszystko jest przed nami." - Juliusz Słowacki
Imieniny
Dzisiaj jest
Środa
22 listopada 2017
Imieniny obchodzą
Cecylia, Marek, Maur, Wszemiła
Kalendarz
Zdjęcia na stronie
Linki

flaga_Czestochowy

Kseon

bip_logo_nowe

Pokolenie

EFS

logotyp_nm

zdolniacha

unia

pajacyk

Gościmy obecnie
Naszą witrynę przegląda teraz 66 gości 
Autorzy