Nasze Godło

Program Akademia Uczniowska

akademia_uczniowska

Wycieczka do Centrum Nauki Kopernik w ramach projektu Akademia Uczniowska

Prezentacja "Symetria osiowa i środkowa w przyrodzie"w ramach projektu Akademia Uczniowska

Program Akademia Uczniowska realizowany jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Partnerami: Międzynarodowym Instytutem Biologii Molekularnej i Komórkowej oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, priorytet III: wysoka jakość systemu oświatowego i wdrażany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Program wprowadza do nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych metody pomagające rozwijać kompetencje kluczowe uczniów. Podczas zajęć lekcyjnych oraz zajęć dodatkowych Szkolnych Kół Naukowych gimnazjaliści planują i przeprowadzają zgodnie z procedurą naukową obserwacje, eksperymenty, gry dydaktyczne oraz projekty zespołowe. Do prowadzenia Szkolnych Kół Naukowych nauczyciele przygotowują się na specjalnie opracowanym w tym celu kursie internetowym oraz szkoleniach stacjonarnych.

Osobą odpowiedzialną za monitoring i raportowanie czyli tzw. koordynatorem projektu jest p. Grażyna Arendt.

Szkolny koordynator zgłasza do końca września uczniów klas pierwszych biorących udział w programie. Na zebraniach rodzice tych uczniów podpisują oświadczenie uczestnika projektu o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz formularz z danymi osobowymi swojego dziecka.

W roku szkolnym 2013/2014 w ramach Projektu Akademia Uczniowska prowadzone są z zajęcia z fizyki.

Podczas zajęć uczniowie w grupach czteroosobowych planują i przeprowadzają, zgodnie z procedurą naukową, obserwacje, eksperymenty i projekty zespołowe, w tym projekty wzajemnego nauczania. Swoją pracę  dokumentują fotograficznie. Zajęcia prowadzi p. Barbara Łebek

ZDJĘCIA

W roku szkolnym 2012/2013 nauczyciel matematyki pani Grażyna Arendt prowadzi w Gimnazjum nr 2 zajęcia Szkolnego Koła Naukowego w ramach projektu Akademia Uczniowska. W zajęciach uczestniczą uczniowie klasy 2b: Olaf Bogus, Daniel Ujma, Mateusz Bieńko, Jan Pabin, Michał Mazur, Aleksandra Siwek, Oskar Hutny, Dominik Pękala, Szymon Piskulak, Maciej Śmieja, Jakub Krakowski, Kacper Zgrzebny, Mateusz Jeleń i Adam Jędryka.

W I semestrze nauczyciel kierował pracą uczniów uczestnicząc w internetowym kursie "Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie". Zostały zrealizowane cztery moduły kursu.

W I module nauczyciel na zajęciach SKN zaprezentował uczniom grę (domino matematyczne z użyciem zamiany jednostek) oraz eksperyment ("Jak sprzedając po pół jajka można sprzedać całe jajka?").

Uczniowie zostali zapoznani z pojęciami: eksperyment, obserwacja, gra dydaktyczna, pytanie problemowe. Poznali różnice między hipotezą a pytaniem badawczym, sprawdzili swoje umiejętności pracy z tekstem rozwiązując test po przeczytaniu rozprawki pod tytułem "Prezenty".

W II module grupa I uczniów przygotowała grę dydaktyczną "Domino - potęgi i pierwiastki", w którą zagrano na zajęciach Koła. Uczestnicy w ciekawy sposób powtórzyli i utrwalili wiadomości i umiejętności związane z potęgami i pierwiastkami.

W III module grupa II przygotowała i przeprowadziła na forum klasy 2b eksperyment pod tytułem "Jak rzucać piłką w gronie dwunastu osób?" Powtórzono w ten interesujący sposób własności wielokątów foremnych i podzielność liczb naturalnych.

Grupa III w IV module przygotowała dla swoich kolegów i koleżanek z klasy sprawdzian z geometrii w formie krzyżówki.

Wszystkie grupy prowadziły systematycznie tzw. dzienniki laboratoryjne, wypełniały karty pracy, dokumentowały swoją pracę poprzez fotografie

i notatki, pomagając w ten sposób nauczycielowi w sporządzaniu okresowych sprawozdań.

Uczniowie chętnie pracowali na zajęciach, prezentowali swoje prace, solidnie przygotowywali się do zajęć.

akUczakUcz1.bmp

1426357

W II semestrze nauczyciel kierował pracą uczniów uczestnicząc w dalszym ciągu w internetowym kursie "Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie". Zostały zrealizowane cztery moduły kursu. Do grona uczestników SKN dołączył Adrian Polaczkiewicz oraz Mateusz Czarnecki z klasy 2b.

W V module nauczyciel przeprowadził zajęcia z pytaniem problemowym "Jaki jest związek między liczbą wyrażającą stosunek pól figur podobnych a skalą podobieństwa?". Uczniowie poznali własności figur podobnych i przypomnieli sobie własności figur przystających.

W VI module grupa I uczniów przygotowała dla całej klasy 2b eksperyment pod nazwą "Ile przekątnych można poprowadzić w graniastosłupie, który ma w podstawie wielokąt o n kątach?". Powtórzono przy tej okazji podstawowe własności graniastosłupów z I klasy.

W VII module grupa II pracowała nad prezentacją multimedialną "Obserwacja symetrii w przyrodzie". Uczniowie wykazali się dużą pomysłowością i umiejętnością konstrukcji prezentacji. Pokaz odbył się przy pomocy tablicy interaktywnej.

W ostatnim, VIII module, grupa III przygotowała dla swoich koleżanek i kolegów sprawdzian z działu "Symetrie" zawierający umiejętnie dobrane zadania otwarte i zamknięte. Na uwagę zasługuje fakt, że uczniowie sami byli autorami tych zadań.

Tak, jak w I semestrze, wszystkie grupy prowadziły systematycznie tzw. dzienniki laboratoryjne, wypełniały karty pracy, dokumentowały swoją pracę poprzez fotografie i notatki, pomagając w ten sposób nauczycielowi w sporządzaniu okresowych sprawozdań.

Uczniowie chętnie pracowali na zajęciach, prezentowali swoje prace, solidnie przygotowywali się do zajęć. Zobacz zdjęcia

 

W roku szkolnym 2011/2012 Gimnazjum nr 2 kontynuuje uczestnictwo w Programie Akademia Uczniowska realizowanym przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej. W programie pracuje obecnie dwóch nauczycieli: p. Henryka Wuczyńska (nauczyciel chemii) i p. Katarzyna Bender (nauczyciel biologii). W programie uczestniczy już 125 uczniów klas pierwszych i drugich.

Od tego roku szkolnego kluczowym elementem komunikacji Szkoły z Akademią Uczniowską jest nowy Panel administracyjny. Dzięki Panelowi Koordynator ma możliwość zgłaszania uczniów do programu, monitorowania zgłoszonych uczniów - ich udział w Szkolnych Kołach Naukowych, zgłaszania wycieczek itp.

W roku szkolnym 2010/2011 w ramach Projektu Akademia Uczniowska zajęcia Szkolnego Koła Naukowego prowadziła p. Henryka Wuczyńska - nauczyciel chemii. Na zajęcia SKN uczęszczało 16 uczniów klas pierwszych. Zajęcia prowadzone były wg materiałów dydaktycznych ze szkolenia on-line "Eksperymentowanie i wzajemna nauczanie". Nauczyciel biologii p. Katarzyna Bender uczestniczyła w kursie internetowym CEO "Jak motywować uczniów do nauki".

W czerwcu 2011r. szkoła otrzymała mikroskop optyczny z wbudowaną kamerą oraz cały zestaw do mikroskopowania zawierający preparaty tkanek roślinnych i zwierzęcych oraz szkiełka podstawowe i nakrywkowe.

Koordynator Programu Grażyna Arendt

 
Nasz Herb
MY W MEDIACH
Wyszukiwarka
Najbliższe wydarzenie

ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO 2017 - 2018

już za:

Cytaty
"Żeby zrobić dobry użytek z życia, należałoby mieć w młodości doświadczenie wieku dojrzałego, a w starości wigor młodości." - Stanisław August Poniatowski
Imieniny
Dzisiaj jest
Poniedziałek
25 września 2017
Imieniny obchodzą
Aureli, Aurelia, Aurelian, Franciszek, Gaspar, Herkulan, Kamil, Kleofas, Kleopatra, Ładysław, Piotr, Rufus, Świętopełk, Wincenty, Władysław, Władysława, Włodzisław
Kalendarz
Zdjęcia na stronie
Linki

flaga_Czestochowy

Kseon

bip_logo_nowe

Pokolenie

EFS

logotyp_nm

zdolniacha

unia

pajacyk

Gościmy obecnie
Naszą witrynę przegląda teraz 49 gości 
Autorzy